Skip to main content

BETROKKENHEID

Johan van Manen:

KWALITEIT GEEFT VERTROUWEN

Johan van Manen is naar eigen zeggen ‘in het bedrijf geboren’. De handels-onderneming die zijn vader kort na de oorlog oprichtte, zette hij voort. Nu het bedrijf verkocht is, zit Van Manen niet stil: ‘Het bedrijf heeft jarenlang positieve resultaten behaald. Daar wil ik iets mee doen. Ik geloof dat de Heere God dat zo bedoeld heeft.’ Hij zet zich al ruim 25 jaar in voor mensen, vanuit zijn eigen stichting. Sinds vorig jaar steunt hij ook WaterTime in Oeganda: een van de partnerschappen van Woord en Daad voor duurzaam water.

‘Mijn vader richtte Van Manen’s handelsonderneming Veenendaal BV op in 1948. Wat begon met verkoop van ‘galanterieën’, zoals borstels, elastiek, ritssluitingen en knopen, werd een bedrijf dat speelgoed en woondecoratie importeert én exporteert naar meer dan 30 landen. Ons eigen speelgoedmerk ‘Kids Globe’ is daar een voorbeeld van.’ Van Manen had als directeur Inkoop en grootaandeelhouder een drukke baan: ‘De trein reed altijd door. In 2019 verkocht ik het bedrijf. Daardoor heb ik nu meer tijd voor andere zaken.’

Ons dagelijks brood

Die tijd besteedt Van Manen onder andere aan de stichting die hij ruim 25 jaar geleden oprichtte om anderen te steunen. ‘Dat begon in de tijd dat er Georgische vluchtelingen in Nederland waren. Ik zat in de kerkenraad en bezocht samen met een gemeentelid een agrariër. Op zijn boerderij aan een kanaal in Friesland, ving deze boer Georgiërs op. Op de vraag waarom hij dit voor hen deed, zei hij: ‘Dit zegt het Evangelie mij ook’. Dat ben ik nooit vergeten. Het belangrijkste is een goede verhouding met de Heere God. Maar we moeten ook iets uitstralen naar de wereld waarin we leven. Toen ik afscheid nam van mijn onderneming, heb ik het Onze Vader aangehaald: Geef ons heden óns dagelijks brood. Er staat niet: míjn brood. Het bedrijf heeft goed gerendeerd. Daar wil ik iets mee doen. Ik geloof dat de Heere God dat zo bedoeld heeft.’ Via de stichting steunt Van Manen door de jaren heen projecten in landen als Jemen, Syrië, Ethiopië, Jordanië en Oekraïne.

‘Het project is naast innovatief ook duurzaam,
ook dat vind ik belangrijk’

– Johan van Manen

Innovatief systeem

‘Vorig jaar zag ik een advertentie van Woord en Daad voor een webinar over WaterTime in Oeganda. Ik was nieuwsgierig en heb me aangemeld. Het sprak me aan: water is een primaire levensbehoefte. Daarnaast heb ik als inkoper oog voor innovatie. Mijn branche is heel veranderlijk en kent de ene na de andere trend of rage. Daardoor sta je altijd op scherp en moet je vernieuwend zijn. Bij WaterTime zag ik dat innovatieve ook.’ WaterTime renoveert waterpunten in dorpen. Er wordt een betaalsysteem ingebouwd waardoor inwoners met een tag kunnen betalen. De dorpskiosk verkoopt tags en tegoed aan watergebruikers. Zij kunnen na het scannen van hun tag water tappen.
‘Het project is naast innovatief ook duurzaam, ook dat vind ik belangrijk.’ Watergebruikers betalen gezamenlijk voor de aanleg en het onderhoud van de waterpunten. Als een waterpunt kapot is, wordt het gerepareerd door een partij die is aangesteld door de overheid. Het aantal waterpunten in een dorp kan naar wens worden uitgebreid. Dat maakt het toekomstbestendig.

Kwaliteit als waarde

‘Kwaliteit vind ik erg belangrijk bij een partij als Woord en Daad: het mag niet amateuristisch zijn. Ik heb meerdere medewerkers van Woord en Daad gesproken over WaterTime. Het projectplan zat goed in elkaar. Zo ook de business meeting over Bangladesh, die ik laatst bezocht. Die kwaliteit moet Woord en Daad in ere houden, dat geeft vertrouwen. Ik ga er dan vanuit dat wat de organisatie met partners in het buitenland deelt, ook goed is. En dat geldt ook voor de resultaten van de samenwerking. Daar hecht ik veel waarde aan.’

Duurzame toegang tot water in Oeganda

Water is cruciaal; om te drinken, in het dagelijks leven, voor de landbouw. Maar op het platteland van Oeganda is 50% van de waterpompen buiten werking. Mensen moeten daardoor lange afstanden afleggen met hun jerrycans. Of ze lopen het risico om ziek te worden door het drinken van vervuild water dat wel dichtbij te vinden is.

Woord en Daad werkt daarom in dit project aan betrouwbare watervoorziening in dorpen. Dit doen we door WaterTime te introduceren: een nieuw systeem dat goed en tijdig onderhoud mogelijk maakt. Daarnaast biedt dit systeem de mogelijkheid om het aantal waterpunten in een dorp op te schalen. Het uiteindelijke doel is dat zoveel mogelijk mensen dichtbij huis toegang krijgen tot schoon drinkwater.

Close Menu

 

Daadkracht Online is gecreëerd in BladenMakers’ InZine.

COLOFON
Daadkracht is een uitgave van Stichting Woord en Daad voor betrokken ondernemers.

Redactie: Jacoline de Kruijf, Marlies Moret (hoofdredacteur), Rudolf Mulderij (eindredactie), Hannah Neele

Ontwerp en realisatie: BladenMakers.nl

Uitgave Stichting Woord en Daad, Postbus 560, 4200 AN Gorinchem, 0183-611800, IBAN: NL64RABO0385487088
[email protected]

EERDERE EDITIES
Dec ’22
Sept ’22
April ’22